söndag 26 oktober 2008

Tillbaka till verkligheten


I fredags kväll kom jag hem från Cypern. Veckan har bara rusat förbi och dagarna har gått sååå fort. Jag önskar tiden kunde gått lite långsammare. Jag har haft en kanonvecka. Så underbart varmt och skönt. Har legat på stranden varje dag. Man kunde gå i linne på kvällarna och ibland blev det lite kyligt så man fick ta på sig en kofta vid 22-tiden. I havet var det runt 25 grader och det var så härligt. På söndags eftermiddagen när vi satt i mina föräldrars lägenhet så börja det gunga till lite smått och det var konstig känsla och man börja undra vad det var. Ett par dagar senare fick mina föräldrar höra att det var ett jordskalv som uppmättes till 4,5 på richterskalan ute i havet.
Varje dag har vi ätit gott. Mycket fisk och sen har jag ätit halloumi varje dag.
Det fanns mycket butiker också men jag har inte handlat så mycket. Det blev lite kaffe, kaffekanna, lokum (ett speciellt godis som finns i flera länder) och sen köpte jag en sån otroligt vacker ring som jag fasta för. Den är i vit guld med gnistrande stenar :) Köpte den i en guldsmedsbutik som har funnits i 120 år och har gått i arv i fem generationer. Jag träffade både mannen och hustrun och deras son och de var så otroligt trevliga.
Kan tyvärr inte berätta om några utflykter då jag inte åkte på några utan jag har bara gått runt i stan och legat på stranden. För mig är det semester. Jag har även ätit mycket baklava så det nästa spruta ut ur öronen, haha.
När jag köpte kaffe (cypriotiskt, turkiskt kaffe) så hjälpte farbrorn i butiken mig att ta fram det och han fråga om jag tyckte om det och när jag sa att jag gjorde det så fråga han mig hur jag vill ha kaffet och jag sa hur jag ville ha det och då peka han på en stol och sa att jag skulle sätta mig och så försvann han ut ur butiken. Ett par minuter kommer han tillbaka med en bricka med kaffe och vatten och så fick jag sitta där i butiken och dricka kaffe och titta på de andra kunderna när de gick runt och handla. En konstig känsla men väldigt snällt och vänligt. Man är inte van med den gesten här hemma.
Det är lite tråkigt att vara hemma nu, hade lätt kunna bo där några månader om året. Jag mår så bra när jag är utomlands. Jag trivs i värmen, med folket, maten, kulturen, ja det mesta. Men nu är jag hemma iallafall och får försöka komma in i vardagen igen. Kan drömma mig bort när jag gör mitt kaffe och äter godiset och lagar maten.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Åh vad härligt det låter! Jag vill också åka utomlands.
/Kusin Malin

Pink Champagne sa...

Välkommen hem kusin och det låter som ni haft en superhärlig vecka i cypern. Man är ju inte precis bortskämd med sol och värme inte.. Är du solbränd och fin nu? Du får hälsa pappsen och gratta från mig :) Ha det gott, gumman..:)